1. miesto 2023, Dominika Kováčiková – Inštinkt prežitia

1. miesto 2023, Dominika Kováčiková – Inštinkt prežitia

Šedá zóna domestikovaného človeka: “You can be anything you want to be.”
Zoom

Paulína Halasová

(*1992, Martin)

Šedá zóna domestikovaného človeka: “You can be anything you want to be.”

2024, olej na plátne, 150 x 190 cm

V rokoch 2011 – 2017 študovala v Ateliéri Mal+by u doc. Klaudie Kosziba, počas tohto obdobia v rokoch 2012 – 2015 absolvovala stáž na Katedre scénografie Vysokej školy múzických umení v Bratislave a v rokoch 2015 – 2016 študijný pobyt na Akademii výtvarných umění v Prahe u prof. Michaela Rittsteina. Popri maľbe, kresbe, tvorbe objektov a inštalácií sa venuje scénografii a kostýmovým návrhom. Vo finále súťaže Maľba sa umiestňuje po tretíkrát (predtým v 2019 a 2020).

Tvorba Paulíny Halasovej sa odvíja v cykloch, pričom jednotlivé diela na seba tematicky nadväzujú, a tak vytvárajú koherentný významový celok. Autorka si vyberá pozoruhodne ambivalentné témy a nesúrodé motívy, prepája realitu s imaginatívnym svetom – sama svoje obrazy vníma ako sekvencie vystrihnuté z filmu, ktoré dokopy vytvárajú jeden celistvý príbeh. Zaujímajú ju emócie, nálady, silné prežívanie – na plátne ich však spodobuje s ľahkosťou, najmä vďaka sebairónii a použitiu rôznych symbolov a vizuálnych prvkov. Programovo sa snaží aplikovať novátorské postupy, ovplyvnené vizualitou 20. a 21. storočia (film, komiks, Instagram…), no je zrejmé, že ostáva obdivovateľkou umenia starých majstrov, a viera v maľbu, ako sama hovorí, je základom jej tvorby.

Súťažné dielo Šedá zóna domestikovaného človeka: “You can be anything you want to be.” pracuje s témou domestikácie (pôvodne zdomácňovanie, skrotenie divokých zvierat na chov) človeka prostredníctvom transgeneračne prenášaných mýtov. Dielo vizuálne zhmotňuje naratív, ktorý nám bol opakovane sprostredkovaný v detstve. Cez prakticky vyprázdnenú tézu „Môžeš byť, čím len chceš.“ prináša zamlčaný konflikt morálky s inštinktmi prežitia. Halasová ironizuje tieto roky používané rodinné praktiky. Vysmieva sa z nich, no nezabúda ani na fakt, že samotná etika sa v tomto prípade dostáva pod tlak. Ak chceme byť prví (my sami alebo to očakáva naše okolie), musíme konať na úkor iných – v rodine, vzťahu, práci… Autorka pripomína, že deštruktívne stavy ako hnev či depresie sú dôsledkom lipnutia na mýtoch a neprijatia reality ako takej. Dielo vizuálnou formou reflektuje dekonštrukciu pravdy na úkor reality.

(Text je z katalógu k súťaži Maľba 2024, N. Gažovičová)