1. miesto 2023, Dominika Kováčiková – Inštinkt prežitia

1. miesto 2023, Dominika Kováčiková – Inštinkt prežitia

Pokušenia Cranachovho prameňa mladosti
Zoom

Sara Zahorjanová

(*1991, Praha)

Pokušenia Cranachovho prameňa mladosti

2024, akryl na plátne, 195 x 130 cm

V rokoch 2016 – 2018 študovala na Akadémii výtvarných umení v Prahe v Ateliéri grafiky I Dalibora Smutného, predtým v rokoch 2014 – 2016 v Ateliéri grafiky I prof. Jiřího Lindovského. Tomu v období 2012 – 2014 predchádzalo štúdium v Ateliéri intermediálnej tvorby I prof. Milana Knížáka. V rokoch 2011 – 2012 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre maľby, predtým vyštudovala Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave. V rokoch 2019 – 2020 absolvovala študijný ateliérový pobyt v Paríži. V roku 2022 bola finalistkou súťaže Maľba a získala Zvláštnu cenu poroty.

Sara Zahorjanová predvádza svojou maľbou, ako môže v súčasnosti pôsobiť „technologický“ obraz a jeho skladba. Autorka zvýrazňuje miešanie rukopisov kontrastom organických a anorganických foriem. Zobrazujúca realita sa v podaní Zahorjanovej realizuje v krížení štýlov maľby – niekde zľahka streknuté, inde precízne nahodená plocha a jej následné spracovanie. Cez rozličnosť tvarov, povrchov a štruktúr autorka buduje bohatú a premyslenú kompozíciu, ktorá pôsobí mimoriadne vyvážene. Rozmanitosť jednotlivých elementov vytvára popri silnom estetickom impulze aj isté napätie, ktoré podčiarkuje konflikt medzi voľným, doslova fluidným narábaním s líniami a jasne definovanou obrazovou výstavbou samotnej maľby. Súťažné dielo Pokušenia Cranachovho prameňa mladosti (2023) je priamym odkazom na dielo Prameň mladosti (1546, v súčasnosti v Gemäldegalerie v Berlíne) od Lucasa Cranacha st., ktorého časť kompozície autorka spracovala svojou výtvarnou rečou. Nad samotným prameňom sa vznáša abstraktná entita, ktorá vedie vnútorný boj s pokušením ponoriť sa do prameňa, a teda okúsiť večný život, pozemský život. Myšlienka diela otvára aktuálne témy, prvotnú myšlienku hriechu. Tematizuje, aké dôsledky môžu mať naše vlastné rozhodnutia nielen na nás samých, ale aj na spoločnosť a ľudí okolo nás. Zahorjanovú zaujíma plynutie času, problematika starnutia, ako aj súčasná snaha trvalo popierať starnutie a negovať tak prirodzené prosesy.

(Text je z katalógu k súťaži Maľba 2024, N. Gažovičová)