
Monika Hurajová
(*1999, Gelnica)
Expiry date 2050
2024, olejomaľba v kombinácii so sieťotlačou na plátne, 200 x 115 cm
Od roku 2019 pôsobí na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Maľbu začala študovať v Ateliéri klasických maliarskych disciplín prof. Hološku, v súčasnosti pokračuje v ateliéri STARTUP pod vedením doc. Triašku. V rokoch 2021 – 2022 absolvovala pobyt na Akadémii výtvarných umení vo Varšave, kde študovala maľbu pod vedením prof. Wojciecha Cieśniewskieho. V roku 2023 bola finalistkou súťaže Maľba.
Monika Hurajová pracuje primárne v médiu olejomaľby, pričom sa venuje prednostne figurálnym kompozíciám. Jej snahou je zachytiť vnútorný svet človeka, zaujíma ju vzťah k sebe samému, ale aj vzťahy ľudí navzájom. Spočiatku sa pokúšala maliarsky reflektovať psychologické pojmy ako pud sebazáchovy či zrkadlenie, pričom sa sústreďovala na prežívanie bolesti alebo, naopak, na snahu o jej úplné popretie v rámci sociálnych interakcií. Jej ďalšou tematickou rovinou sa stalo vymanenie sa z komfortnej zóny (symbolizované tenkou drapériou), hľadanie vlastnej identity či neschopnosť prezentovať svoj názor.
Finálová maľba Expiry date 2050 (2023) reflektuje zložitú tému vnímania hodnoty ženy v spoločnosti. Tá vychádza zo stereotypného vnímania, ktoré ženu akceptuje len v dobe jej plodnosti – cca do 50. roka jej života. Hurajová balí ženské telo do igelitového vreca, ktoré zabezpečuje ochranu vzácneho „tovaru“. Takto ženské telo komodifikuje. Vrece označuje dátumom trvanlivosti, ktorý je totožný s predpokladaným posledným rokom plodnosti. Hurajová opäť rozvíja tému drapérie, tentokrát však vo forme priesvitného plastového vreca. Využíva klasickú – fakticky renesančnú – kompozíciu a zobrazuje tradičný ženský akt v aktuálnych súvislostiach.
(Text je z katalógu k súťaži Maľba 2024, N. Gažovičová)